Den 8 september firas den internationella läskunnighetsdagen som instiftades av Unesco år 1967. I år är temat ”läs- och skrivkunnighet i en digital tid”.

Läs- och skrivkunnighet är en mänsklig rättighet. Den öppnar dörren till andra rättigheter, större frihet och en känsla av att höra till i en global gemenskap. Att kunna läsa och skriva lägger grunden för att människor ska kunna ta till sig kunskap, utveckla färdigheter och värderingar, byta åsikter och bidra till en kultur av fred byggd på respekt, jämlikhet, icke-diskriminering, rättssäkerhet, solidaritet, rättvisa, mångfald och tolerans – liksom goda relationer till sig själv, andra och vår planet.

I Agenda 2030 är läskunnighet en del av de globala utvecklingsmålen. I delmål 4.6 framgår att alla länder senast 2030 ska ”säkerställa att alla ungdomar och en väsentlig andel av alla vuxna – både män och kvinnor – lär sig läsa, skriva och räkna”.

739 miljoner vuxna saknar läs- och skrivkunskaper
Trots framsteg saknar fortfarande minst 739 miljoner unga och vuxna i världen grundläggande läs- och skrivkunskaper (Unesco 2024). Samtidigt når 4 av 10 barn inte ens en grundläggande nivå i läsförståelse, och 272 miljoner barn och ungdomar står utanför skolan (2023).

Tema: läs- och skrivkunnighet i en digital tid
Årets tema fokuserar på de förändrade villkor vi lever under i och med den snabba digitaliseringen av våra samhällen. Digitala verktyg är positiva genom att de öppnar möjligheten för dem, som annars kan hamna utanför, att få tillgång till lärande. Men samtidigt kan vissa grupper stängas ute på flera sätt – de kanske inte har tillgång varken till digitala verktyg eller traditionellt lärande. Digitaliseringen ställer oss också inför frågor som handlar om integritet, övervakning, etik och risker – som miljöutmaningar och att förstärka fördomar.

För att guida medlemsstater och individer kring vissa av de risker som digitalisering och artificiell intelligens medför, har Unesco bland annat tagit fram en rekommendation om etik och AI, som du hittar här: Unescos-rekommendation-om-etik-och-AI-sammanfattad-pa-svenska.pdf

Digitaliseringen handlar också om att kunna ta del av, förstå, värdera, skapa och kommunicera digitalt innehåll på ett tryggt och ansvarsfullt sätt. För att uppnå detta är lärare helt avgörande. Läs- och skrivkunnighet är också centralt för att utveckla kritiskt tänkande, kunna skilja på trovärdig information och att navigera i allt mer komplexa informationsmiljöer.

Unescos aktiviteter
För att uppmärksamma dagen anordnar Unesco en global konferens i Paris. Läs mer om konferensen och delta digitalt här: International Literacy Day 2025 global celebration and Literacy Prizes

#LiteracyDay #DigitalLearning